“ပညာဆိုသည္ ျမတ္ေရႊအုိုး”၊ “ပညာေရႊအိုး လူမခိုး”၊ “အလိမၼာ စာမွာရိွ”၊ “ပညာမ်က္စိ လူမသိ” စသည္ျဖင့္ ပညာရွင္မ်ားက ပညာ၏တန္ဖိုးကို
အမ်ိဳးမ်ိဳးေဖၚက်ဴးေလ့ရိွၾကသည္။ အဓိပၸါယ္အားျဖင့္ တတ္သိနားလည္ျခင္းဟု ေျပာဆိုေရးသားေလ့ရိွသည္။
အမွန္မွာ ပညာ၏အဓိပၸါယ္မွာ ပိုမိုနက္ရိွဳင္းပါသည္။ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း (၃၀)
ေလာက္က စာေရးသူေလ့လာဖတ္ရွဳခဲ့ေသာ စာအုပ္တစ္အုပ္တြင္မူ- ပညာ၏အဓိပၸါယ္ကို တစ္မ်ိဳးေဖၚက်ဴးထားခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရိွ ခဲ့ပါသည္။ လူသားတစ္ေယာက္၏
အေျခခံလူအပ္ခ်က္အေပၚမူတည္၍ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ လူသားတစ္ေယာက္၏ အေျခခံလူအပ္ခ်က္ကား
စား၀တ္ေနေရးပင္ျဖစ္သည္။ စားရန္ အစာ လိုအပ္ျခင္း၊ ၀တ္ရန္ အ၀တ္အထည္လိုအပ္ျခင္းႏွင့္ နားေနအိပ္စက္ရန္
ေနအိမ္လိုအပ္ျခင္းတို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ၎တို႔သည္ မရိွမျဖစ္လိုအပ္ခ်က္မ်ားျဖစ္၍ ရယူႏိုင္ရန္ ရုန္းကန္ႀကိဳးပမ္းရပါသည္။ ဤတြင္
ထိုလူသားသည္ အခက္အခဲ့၊ ဒုကၡ၊ အဆင္မေျဖမႈ၊ အဟန္႔အတား စသည္ျဖင့္
စိန္ေခၚမႈအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရပါသည္။ ထိုစိန္ေခၚမႈအရပ္ရပ္ကို ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းရာ၌ လိုအပ္ေသာလက္နက္ေကာင္းကို ပညာဟုေခၚဆိုႏိုင္ေၾကာင့္ ေရးသားထားသည္ကို
ေတြ႕ခဲ့၊ ဖတ္ခဲ့ဖူးပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပညာသည္ တန္ဖိုးမျဖတ္ ႏိုင္ေသာအရာ၊ လူသား တိုင္းအတြက္
အလိုအပ္ဆံုးအရာ ျဖစ္ေၾကာင့္ သိသာထင္ရွားပါသည္။
ရခိုင့္ပညာေရးဟုဆိုရာ၌ ရခိုင္တစ္ျပည္လံုး၏ပညာေရးကို
ဆိုလိုျခင္းကား မဟုတ္ပါ။ ရခိုင္ျပည္၏ အေနာက္ျခမ္း ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္၏ ပညာေရးကိုဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ထိုၿမိဳ႕နယ္ ႏွစ္ခုစလံုးတြင္ ထက္လယ္မူ ေက်ာင္းေပါင္း ၂၅၀-ေက်ာ္၊ ဆရာ/မ ေပါင္း ၁၂၀၀-ေက်ာ္၊
ေက်ာင္းသား/သူ ေပါင္း ၁၅၀၀၀-ေက်ာ္ ရိွၾကပါသည္။ ၎အျပင္ ကမ႓ာ႔ စားနပ္ရိကၡာ အဖြဲ႔ WFP မွ ဆန္ေထာက္ပံ့ ဆရာေပါင္း
၃၀၀-ေက်ာ္ ခန္႔ထားေပးလ်က္ရိွသည္။ သို႔ဆိုလွ်င္ ဆရာ တပည့္ အခ်ိဳးမမွ်မႈျဖင့္ သင္ျပေနရသည္ဟု
ဆိုႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း တကယ့္ အေျခအေနမွန္မွာ တမူထူးျခားသည္ဟု ဆိုရမည္အလားပင္။
ဆရာ/မမ်ား၏ ၉၀% မွ ၿမိဳ႕နယ္ခံ ဆရာ/မမ်ားမဟုတ္၊
ၿမိဳ႕ျခားနယ္ျခား ဆရာ/မမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ရေသ့ေတာင္၊ မင္းျပား၊ ေျမပံု၊ ေတာင္ကုတ္၊ ဂြ
စေသာ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားမွ လာေရာက္အမွဴးထမ္းေနသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ မူလတန္းျပ ဆရာ/မမ်ား
အမ်ားစု ၇၀% မွာ သူတို႔ကို ခန္႔ထားေသာ ေက်ာင္း၊ ေက်းရြာမ်ား သို႔ သြားေရာက္ျခင္း မရိွသည့္အျပင္
မည္သည့္ေနရာတြင္ရိွသည္ကိုပင္ မသိရိွၾကေခ်၊ လကုန္ လစာထုတ္ စားသည့္ ဆရာ/မမ်ားျဖစ္ၾက သည္။
ထိုေက်ာင္းမ်ားတြင္ WFP ဆရာမ်ားႏွင့္ အေထြေထြလုပ္သားမ်ားႏွင့္သာ စခန္းသြားေန ၾကသည္။
နယ္မူလတန္း ေက်ာင္းဆရာႀကီးလုပ္သူသည္ ေက်ာင္းဖြင့္ခ်ိန္ေရာက္လာသည္။
ပညာေရးဌာနမွ မည္သည့္ ေငြေၾကးမ်ားမေကာက္ရန္ ဟန္႔တားျခင္းၾကားမွာပင္ ေက်ာင္းသား/သူ တစ္ေယာက္စီမွ
၁၀၀၀/ ၁၅၀၀က်ပ္စီ ေကာက္ခံ ၾကသည္။ ေက်ာင္း၀င္ေၾကး၊ စာအုပ္ႏွင့္ စာေရးကိရိယာမ်ား သယ္စရိတ္ဆိုၿပီး
အေၾကာင္းျပသည္။ ၿမိဳ႕နယ္ပညာေရး မွဴးရံုးမွ UNICEF လွဴဒါန္းေသာ စာအုပ္ႏွင့္ စာေရးကိရိယာမ်ား
ထုတ္ယူလ်က္ တက္၀က္ကို အျပင္ဖက္တြင္ ေရာင္းၿပီး၊ တက္၀က္ကို မိမိေက်ာင္း၏ အေထြေထြလုပ္သားႏွင့္
ေက်ာင္းသို႔ပို႔သည္။ ဆရာႀကီးမွာမူ မိမိအိမ္သို႔ ေကာက္ခံရရိွခဲ့ေသာ ေငြေၾကးႏွင့္ အေရာင္းအ၀ယ္မွရေသာ
ေငြေၾကးမ်ားကို ပိုက္လ်က္ ျပန္သြားပါသည္။ WFP မွ ေက်ာင္းသားမ်ားအား ေထာင္ပံ့ေပးေသာ
ဆန္ထုတ္ေပးသည့္ေန႔မ်ားတြင္လည္း ဆရာႀကီးေနာက္တစ္ႀကိမ္ေရာက္လာသည္။ ဆန္သယ္စရိတ္ တစ္ေယာက္
၁၀၀၀က်ပ္ ေကာက္ခံသည္။ ေက်ာင္းသား ၁၀၀-ရိွလွ်င္ ၁၅၀-ရိွသည္ဟု စာရင္းလိမ္ျပ၍ ဆန္ထုတ္သည္။ ေနာက္ဆံုးေႏြရာသီ ေက်ာင္းမပိတ္ ခင္ တစ္ႀကိမ္ေရာက္လာသည္။
စာေမးပြဲေၾကး၊ ေမးခြန္းရိုက္ေၾကးမ်ား တစ္ေယာက္ လွ်င္ ၁၀၀၀က်ပ္စီ ေကာက္ျပန္သည္။ စာေမးပြဲ
စစ္သည္ က်ရံုးသူ မရိွေအာင္ စာရင္းထုတ္ျပန္၍ ျပန္သြားေလ့ရိွသည္။
ဤသည္မွာ ေက်းလက္ပညာေရးစနစ္ျဖစ္ပါသည္။
ၿမိဳ႕မ ၃-ပတ္၀န္းက်င္အတြင္း မူလတန္းေက်ာင္းမ်ား၏
ပညာေရးအေျခအေနမွာ တစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ ထိုေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာ/မမ်ား ရံဖန္ရံခါသာ တက္ေလ့ရိွသည္။
ေက်ာင္းတက္ဆင္းခ်ိန္သည္ နံနက္ ၁၀-နာရီ ေက်ာင္း တက္ရၿပီး၊ ညေန ၄-နာရီ ဆင္းရသည္။ သို႔ေသာ္
ဤေက်ာင္းဆရာမ်ားသည္ နံနက္ ၁၂-နာရီ တက္ၿပီး၊ ညေန ၂-နာရီ ဆင္းၾကသည္။
စာျပသမႈမရိွ၊ ဇာထိုး၊ ပန္းထိုး၊ ၀တၴဳ စာအုပ္ဖတ္ျခင္းျဖင့္အခ်ိန္ကုန္သည္။
ၿမိဳ႕ေပၚမူလတန္း၊ အလယ္တန္းေက်ာင္းမ်ား၏ ပညာေရးစနစ္သည္
အသြင္တစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ အတန္းပိုင္ ဆရာ/မထံ က်ဴရွင္ တက္ရသည္။ မတက္လွ်င္ တစ္ဖက္ကမ္းကၽြမ္းက်င္ေသာ္လည္း
စာေမးပြဲ မေအာင္ႏိုင္၊ သို႔ႏွင့္ ေက်ာင္းသား/သူ မ်ားမွာ က်ဴရွင္ ေက်ာင္း ၂-ေက်ာင္း
တက္ရသည္။ စာေမးပြဲ ေအာင္ရန္ အတန္းပိုင္ ဆရာ/မမ်ားထံ တက္ရေသာ က်ဴရွင္ႏွင့္ တကယ့္ စာတတ္ရန္
တက္ရေသာ က်ဴရွင္ ေက်ာင္းတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
သို႔ႏွင့္ ၄-တန္းေအာင္ေသာ ကေလး “က၊ခ” မတတ္၊
၁၀-တန္းေရာက္ေသာကေလးမ်ားသည္ ကတၲား၊ ႀကိယာ သည္ ဘာလဲဟု မသိ၊ ၀ါက်
ဆိုသည္မွာ ဘာလဲဟူ၍ပင္နားမလည္ စေသာ သံသရာတြင္ တ၀ဲလည္လည္ ျဖစ္ေနသည္။
ဤ အေျခအေနမ်ိဳးတြင္ ပညာတတ္ေျမွာက္မႈ မနည္းပါးဘဲ အဘယ္မွာပင္ ရိွႏိုင္အံ့နည္း။
ထို႔ေၾကာင့္ သမၼတႀကီး၏ သ၀ဏ္လႊာမွတ္ခ်က္မွာ ေသြးထြက္ေအာင္မွန္ပါသည္။
၂၀၁၁၊ ႏို၀င္ဘာလ ၁-ရက္တြင္ စာေရးသူသည္ ေမာင္ေတာ
ေျမွာက္ပိုင္းေက်းရြာကေလး တစ္ရြာသို႔ ေရာက္ ခဲ့သည္။ ထိုရြာတြင္ မူလတန္းေက်ာင္း (၁)ေက်ာင္းရိွသည့္ျပင္
န.စ.က စခန္းလည္းရိွသည္။ စာေရးသူ ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ေက်ာင္းသား/သူမ်ားသည္ ေက်ာင္း၀င္းၿခံအတြင္း
ေဆာ့ကစားေနၾကသည္။ ထိုထဲမွ ေက်ာင္းသူ တစ္ေယာက္ကို ေခၚၿပီး “သမီးတို႔
ေက်ာင္းခ်ိန္တြင္ ဘာျဖစ္လို႔ အျပင္ထြက္ကစားေနသလဲဟုေမးရာ” ဆရာ တစ္ျခားအခန္းကို
စာျပေနလို႔ပါ ဟုေျဖၾကားသည္။ ေက်ာင္းထဲသို႔ လွမ္းၾကည့္လိုက္ရာတြင္တစ္ေယာက္တည္းသာရိွေသာေက်ာင္းဆရာမွ
ဒုတိယတန္းကို စာရြတ္ဆိုျပသေနသည္ကို ရင္နာစြာ ျမင္လိုက္ရပါသည္။ ထိုအေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ေက်းရြာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးႏွင့္ ေတြ႕ေသာအခါ စံုစမ္းၾကည့္ရာ၊ သူက ေက်ာင္းတြင္
ဆရာလည္းအစံုရိွ၊ ဆရာႀကီးလည္းရိွေၾကာင့္၊ ေက်ာင္းလာမတက္ ေၾကာင့္၊ ဆရာႀကီးမွ န.စ.က စခန္းရိွ
ကေလးမ်ားကို က်ဴရွင္ျပေနေၾကာင့္၊ ဌာနဆိုင္ရာသို႔ တိုင္တန္း အေၾကာင္းၾကား ေသာ္လည္း အေၾကာင္းမထူးေၾကာင့္၊
ဒါ့အျပင္ ဌာနဆိုင္ရာမွ အျပန္အျပစ္ဆိုလာျခင္းမ်ားရိွေၾကာင့္တို႔ကို ျပန္ေျပာခဲ့ ပါသည္။
၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ၊ ၁၇-ရက္ေန႔စြဲ႕ပါ စာအမွတ္
၁၀၇(၁)/၈ သမၼတရံုးျဖင့္ ထုတ္ျပန္ေသာ သ၀ဏ္လႊာအပိုင္း (၁၁) ဘဂၤါလီ
မူဆလင္မ်ား၏အေျခအေန အပိုဒ္(၈)တြင္ ပညာတတ္ေျမွာက္မႈနည္းပါးသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။
ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ပညာတတ္ေျမွာက္မႈနည္းပါးသည္မွာ
ေက်ာင္းသား/သူမ်ားလား၊ စာျပေနေသာ ဆရာ/မ မ်ားလား၊ ပညာေရးဌာန တာ၀န္ရိွသူမ်ားလား၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာန
တာ၀န္ရိွသူမ်ားလား စေသာ “လား”မ်ားစြာေသာ ေမးခြန္းမ်ား သည္ စာေရးသူ ရင္တြင္းခံစားခ်က္၀ယ္
တဖြဖြျဖစ္ေနရ၍ ဤေဆာင္းပါးကို “ရခိုင့္ပညာေရးအေဟာ သိကံ”ဟု ေရးသား
တင္ျပလိုင္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment