Thursday, April 25, 2013

အာရ္ကာန္(ခ)ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ရိုဟင္ဂ်ာသမိုင္းအက်ဥ္း


        အာရ္ကာန္ႏိုင္ငံသည္ ေရွးႏွစ္ေပါင္း ၅၀၈၄ႏွစ္မွစ၍ စတင္ေပၚေပါက္ခ့ဲေသာႏိုင္ငံေတာ္ျဖစ္သည္။ ၎တြင္ ေခတ္ ၄-ေခတ္ ေဒညာဗာတီ(ခ)ဓည၀တီ၊ ေဗဆာလီ(ခ)ေ၀သာလီ၊ ေလးၿမိဳ႕၊ၿမိဳ႕ေဟာင္း(ခ)ေျမာက္ဦးေခတ္ဟူ၍ ေခတ္ ၄-ေခတ္ေပၚထြန္းခဲ့သည္။ ယၡဳအခါ ထိုႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ျပည္နယ္ တစ္ခုအျဖစ္ရပ္တည္ ေနရပါသည္။ ၎ျပည္သည္ ေျမွာက္လတၲီက်ဴး ၁၇ ဒီဂရီ၊ ၁၅ မီနစ္ ႏွင့္ ၂၁ ဒီဂရီ၊ ၁၁ မီနစ္ အေရွ႕ေလာင္ဂ်ီက်ဴး ၉၂ ဒီဂရီ၊ ၁၁ မီနစ္ႏွင့္ ၉၄ ဒီဂရီ၊ ၅၅ မီနစ္အတြင္းတည္ရိွေနပါသည္။ နတ္ျမစ္၊ မယူ(ခ)ေမယုျမစ္၊ ကုလားတန္ ျမစ္ႏွင့္ေလးၿမိဳ႕ျမစ္တို႔သည္လည္းေကာင္း၊ မယူေတာင္တန္း၊ ေဒါလမာ(ခ)ၾသရမေတာင္တန္း၊ စစ္ကိုင္းေတာင္ တန္းႏွင့္ရိုးမေတာင္တန္းတို႔သည္လည္းေကာင္း၊ ေျမာက္မွေတာင္သို႔စီတန္းစီးဆင္းေနၾကသည္။ ေတာေတာင္၊ ျမစ္ ေခ်ာင္းအင္းအိုင္ေပါမ်ားေသာေဒသျဖစ္သည္။
        သမိုင္းမေပၚမီကာလ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ၅၀၀၀-ေက်ာ္ေလာက္ကပင္စ၍ ဤေဒသတြင္လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး တည္းသာ ေနထိုင္လာခဲ့သည္။ ပံုပန္းသ႑ာန္အားျဖင့္ အိႏၵိယလူမ်ိဳးႏွင့္သ႑ာန္တူသည္။ ဘာသာယံုၾကည္မႈဟူ၍ မရိွခဲ့ေပ၊ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေနႏွင့္လကို ကိုးကြယ္လာခဲ့ၾကသည္။ ေနကို ကိုးကြယ္ေသာသူတို႔အား“သူရိယ၀ံသ“၊ လ ကို ကိုးကြယ္ေသာသူတို႔အား “စႏၵ၀ံသ“ဟူ၍ ေခၚေ၀ၚသမုတ္ခဲ့ၾကသည္။ ဓည၀တီႏွင့္ေ၀သာလီေခတ္တို႔တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကေသာ ရွင္ဘုရင္တို႔၏အမည္နာမမ်ားကိုေလ့လာခဲ့ပါက “စျႏၵား“ ႏွင့္ “သူရိယ“ဟူေသာ အမည္နာမမ်ား ကိုေတြ႔ႏိုင္သည္။ ဤသည္မွာ စႏၵ၀ံသႏွင့္သူရိယ၀ံသတို႔၏မ်ိဳးႏြယ္ေသာ ရွင္ဘုရင္မ်ားျဖစ္ေၾကာင့္ေသခ်ာလွေပ သည္။ စႏၵ၀ံသ ႏွင့္ သူရိယ၀ံသတို႔ရိွခဲ့ဖူးေသာ သာဓကပင္။ ဗုဒရွင္ေတာ္ပြင့္ေတာ္မူၿပီး ေနာက္ပိုင္းကာလတြင္ ဗုဒၶဘာသာသည္ အာရ္ကာန္သို႔ေရာက္လာခဲ့၍ သူရိယ၀ံသတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာကိုယံုၾကည္လက္ခံၿပီးဗုဒၶဘာသာ ၀င္မ်ားျဖစ္လာခဲ့ၾကပါသည္။  ၎တို႔သည္ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဘရူ၀ါ(ခ)ျမန္မာႀကီးမ်ားျဖစ္ဟန္ရိွသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ၎တို႔သည္ အိႏၵိယလူမ်ိဳးတို႔၏ပံုပန္းသ႑ာန္၊ ႏြားရုပ္ပါရုပ္ထုတို႔က သက္ေသထူေနသည္။ စႏၵ၀ံသတို႔ မူကား ဗုဒၶဘာသာကိုယံုၾကည္လက္ခံျခင္းမရိွဘဲ လကိုသာကိုးကြယ္၍ေနခဲ့ၾကသည္။
        ၈-ရာစုတြင္ အာရဗီးယားႏိုင္ငံ၌ “တမန္ေတာ္-မူဟမၼဒ္“၏ ေျမးမ်ားႏွင့္ယာဇိဒ္တို႔ အာဏာလုပြဲျဖစ္ေသာ “ကရ္ဘလာ“စစ္ပြဲတြင္ ေျမးေတာ္မ်ားစစ္ရံွဳးခဲ့သည္။  ၎၏ေျမးေတာ္တစ္ပါးျဖစ္ေသာ ”ဟနီဖါး“သည္ အေရွ႕ဘက္ သို႔ထြက္ေျပးလာရာ၌ အာရ္ကာန္ျပည္၊ ေမာင္ေတာ၌ ယၡဳအေခၚ လွေဘာ္ဇား(ခ)အာရဗ္ရွားဖါရာ (အာရဗ္ဘုရင္၏ ေက်းရြာ)သို႔ေရာက္ရိွလာခဲ့သည္။ ဟနီဖါးသည္ အနီးအနားရိွ လူမ်ားအားစည္းရံုးလ်က္ အစၥလာမ္ဘာသာသို႔ သြတ္ သြင္းႏိုင္ခဲ့၍ အင္အားအေတာ္အသင့္ရိွလာေသာအခါ ၎အရပ္တ၀ိုက္မင္းမူေနေသာ လူရိုင္းဘုရင္မ “ခါယာဖူရီ“ ႏွင့္ စစ္ၿပိဳင္တိုက္ခိုက္ေအာင္ျမင္ခဲ့ၾကသည္။ ခါယာဖူရီဘုရင္မကို အစၥလာမ္ဘာသာသို႔ စည္းရံုးသိမ္းသြင္းၿပီး ထိမ္း ျမားလက္ထပ္လ်က္ ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ အထက္နန္းရာတြင္ ထီးနန္းစိုက္ထူကာ အုပ္စိုးခဲ့သည္။  ယၡဳထက္တိုင္ မယူေတာင္တန္း တစ္ေလွ်ာက္တြင္ “ဟနီဖါးေတာင္ထိပ္“ႏွင့္“ခါယာဖူရီေတာင္ထိပ္“ဟူ၍ ေခၚဆိုေနၾကသည္မွာ ၎တို႔ရိွခဲ့ေၾကာင့္ သက္ေသသာဓကမ်ားပင္ မဟုတ္ပါလား။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ ကရ္ဘလာစစ္ရံွဳးသူ “အာမိရ္ဟမ္းဇား“မွလည္း မယူျမစ္(ခ)ကုလားပန္းဇင္းျမစ္ဖ်ားရိွ ေဂၚေလာင္ဂ်ီၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံကေလးကို တိုက္ခိုက္သိမ္း ယူ၍ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားကို အစၥလာမ္ဘာသာသို႔ စည္းရံုးခဲ့လ်က္ႏိုင္ငံထူေထာင္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ ရခိုင္ျပည္မႏွင့္ ကူးလူးဆက္ဆံရာမွ ရခိုင္ျပည္မရိွ စႏၵ၀ံသတို႔သည္ အစၥလာမ္ကို ယံုၾကည္လက္ခံခဲ့ၾကသည္။ အာရဗ္ကုန္သည္မ်ားႏွင့္အတူ ပါလာခဲ့ေသာ အစၥလာမ္သာသနာျပဳမ်ားႏွင့္ သေဘၤာပ်က္အာရဗ္လူမ်ိဳးတို႔၏ သြန္သင္စည္းရံုးမႈမွတစ္ဆင့္လည္း ယခင္မူလ ရိွခဲ့ေသာ စႏၵ၀ံသလူမ်ိဳးတို႔သည္ အစၥလာမ္ကိုယံုၾကည္လက္ခံၾက သည္။ သာဓကအားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕နယ္ ေဘာင္းတုတ္ရြာသားအားလံုးလိုလိုပင္ အစၥလာမ္ကို လက္ခံခဲ့ၾက၍မူဆလင္မ်ားျဖစ္လာၾကသည္။
        ထိုစဥ္က ဤေဒသတြင္ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံ(ေဂၚေလာင္ဂ်ီ၊ဓည၀တီ၊ေ၀သာလီစေသာ)မ်ားသာရိွခဲ့ၿပီး တစ္ျပည္လံုး၏ အမည္နာမဟူ၍မရိွခဲ့ေပ။ ေအဒီ ၈-ရာစုတြင္ အာရဗ္ပထ၀ီဆရာ “အာလ္-ရီခုန္“သည္ ရခိုင္ျပည္၏ေျမပံုဆြဲရင္း၊ သူ႔ အမည္ႏွင့္ ဆင္ဆင္ရခိုင္ကို “အာရ္ကာန္“ဟု မည့္ေခၚရာမွ “အာရ္ကာန္“ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ယၡဳထိတိုင္ ႏိုင္ငံတကာ တြင္ အာရ္ကာန္ဟု တြင္တြင္သံုးစြဲလ်က္ရိွသည္။
        ေက်ာက္စာ၊ ေခါင္းေလာင္းစာ၊ ရုပ္ထုစာ၊ ဒဂၤါးစာ စေသာအေထာက္အထားမ်ားအရ ရခိုင္တြင္ ရိွခဲ့ဖူးေသာ စာေပမ်ားကို ေလ့လာလွ်င္ ဓည၀တီ ႏွင့္ ေ၀သာလီေခတ္တို႔တြင္ ျဗဟမီစာ၊ သကၠတစာ၊ သင္သကၠရာဇ္စာ၊ နာဂရီစာ စေသာစာေပမ်ားကိုသာေတြ႔ရသည္။ ရခိုင္စာဟုေခၚဆိုႏိုင္ေသာ အေရးအသားမ်ားကိုမူ ေအဒီ၁၀-ရာစု ေလးၿမိဳ႕ေခတ္တြင္သာေတြ႔ရသည္။ ထိုေခတ္ကာလတြင္ ဟိႏၷယာနဆန္ေသာ ဗုဒၶအယူအဆကိုေတြ႔ႏိုင္သည္။ ယခင္ ဓည၀တီ ႏွင့္ ေ၀သာလီေခတ္တို႔တြင္မူ ဟိႏၵဴအယူအဆ၊မဟာယာနဗုဒၶအယူအဆႏွင့္ ေက်ာက္စာရိွ (“အလႅာဟု“ အေရးအသား)အရ အစၥလာမ္အယူအဆတို႔ရိွေၾကာင့္ေတြ႔ႏိုင္သည္။ အစၥလာမ္ လက္ခံသူအခ်င္းခ်င္း ထိမ္းျမား လက္ထပ္ရာမွ ရိုဟင္ဂ်ာမူဆလင္မ်ားတိုးပြားလာခဲ့ၾကသည္။
        ေ၀သာလီဘုရင္ မဟာစျႏၵားမင္း (ေအဒီ ၇၀၀-၈၀၀) လက္ထက္တြင္ ဘဂၤလားပင္လယ္၌ အာရဗ္ကုန္သည္ မ်ား သေဘၤာပ်က္၍ ရမ္းၿဗဲသို႔ေရာက္လာရာ "ရဟာမ္း"ဟု အသံျပဳေအာ္ဟစ္၍အကူအညီေတာင္းခံျခင္းကို အရင္း တည္ၿပီး "ရဟာမ္းလူမ်ိဳး"၊ ထိုမွတစ္ဆင့္ "ရိုဟင္ဂ်ာ" ျဖစ္လာသည္ဟု ၁၈၇၉-ခု ၿဗီတိသွ်ေဂဇတ္တြင္ေဖာ္ျပထား သည္။
        ၁၄၀၆-ခုႏွစ္တြင္ အင္း၀ဘုရင္သည္ ေလာင္းၾကက္ရခိုင္ၿမိဳ႕ေတာ္ကို တုိက္ခိုက္သိမ္းပိုက္လိုက္သျဖင့္ ေလာင္းၾကက္ဘုရင္နရမိတ္လွသည္ ဘဂၤလားသို႔ထြက္ေျပးထိန္းေရွာင္လ်က္ ၂၄-ႏွစ္ထိထိ ဘဂၤလားဘုရင္ထံတြင္ ခိုလံုေနခဲ့ရသည္။ နရမိတ္လွသည္ ဘဂၤလားဘုရင္၏အကူအညီျဖင့္ ရခိုင္ျပည္ကိုျပန္လည္၍   ၁၄၃၀-ခုႏွစ္တြင္ “အာလီခါန္း“ ဦးစီးလ်က္ တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ၿပီး နရမိတ္လွကို ၿမိဳ႕ေဟာင္းၿမိဳ႕တြင္ နန္းတင္ေပးခဲ့သည္။ အာလီခါန္းသည္ ေမာင္ေတာမွဘူးသီးေတာင္သို႔သြားရာ၌ ေက်ာ္ျဖတ္ခဲ့ရေသာ မယူေတာင္တန္းရိွ ေတာင္ၾကား လမ္း၊ ယခု ေမာင္ေတာ-ဘူးသီးေတာင္ ကားလမ္းကို အာလီခါန္းေတာင္ ၾကားလမ္း (အာလီေယာင္းေငါရ္ဒါးလား) ဟု ယၡဳထက္တိုင္ေဒသခံတို႔မွေခၚဆိုေနၾကသည္။ ထိုစစ္ပြဲတြင္ နရမိတ္လွႏွင့္အထူ ထြက္ေျပးထိန္းေရွာင္ခဲ့ေသာ မူဆလင္ႏွင့္ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားလည္းပါ၀င္ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကသည္။ မူဆလင္မ်ားသည္ ရြပ္ရြပ္ခၽြံခၽြံ တိုက္ခိုက္အႏိုင္ယူႏိုင္ခဲ့ ေသာေၾကာင့္  ၎တို႔အား ရခိုင္မ်ားက "က်ား"ဟုေခၚဆိုခဲ့ၾကသည္။ စစ္ပြဲ၀င္မူဆလင္မ်ားသည္ စစ္ပြဲၿပီး၍ ယခင္ မိမိတို႔ေနထိုင္ခဲ့ၾကေသာ ရြာေဟာင္းသို႔သြားေရာက္ကာ မိမိတို႔၏ရြာေဟာင္းမ်ားကို ျပန္လည္ထူေထာင္ေနထိုင္ခဲ့ ၾကသည္။ ေနာက္ပိုင္း စစ္တိုက္ပြဲမ်ားျဖစ္ပြားတိုင္း ထိုမူဆလင္"က်ား"မ်ားကို ေခၚယူတိုက္ခိုက္ေစခဲ့ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနာင္တြင္ ၎မူဆလင္က်ားတို႔အား "ရြာေဟာင္းကက်ား"ဟုေခၚတြင္လာခဲ့ရာမွ "ရိုဟင္ဂ်ာ" ျဖစ္လာ ျခင္းျဖစ္သည္။  ဤအခ်က္ကို ဦးေအာင္သာဦးေရးရခိုင္ရာဇ၀င္တြင္ အတိအလင္းေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ႏိုင္ သည္။ ထိုစဥ္က ရခိုင္ျပည္ကို "ရိုဟင္းျပည္"၊ ၎၏ၿမိဳ႕ေတာ္ကို "ၿမိဳ႕ေဟာင္း" ဟုေခၚဆိုခဲ့ၾကသည္မွာ ထင္ရွား ေသာသာဓကျဖစ္သည္။ ၿမိဳ႕ေဟာင္းဟုေခၚဆိုရာမွ တစ္ပါတီေခတ္မွစ "ေျမာက္ဦး"ဟု ေျပာင္းလည္းေခၚဆိုလာ ၾကသည္။ ၿမိဳ႕ေဟာင္း(ေျမာက္ဦး)ေခတ္တြင္ ရိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳးမ်ားအား နန္းရင္း၀န္(မာဂန္)၊ ၀န္ႀကီးမ်ား (ဆယိဒ္မူစာ၊ မူဂ်လစ္၊ဆုေလးမာန္း)၊ စစ္သူႀကီး(အရွရဗ္ခန္)၊ တရားသူႀကီး စေသာရာထူးႀကီးမ်ားတြင္ ခန္႔ထား ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔အျပင္ ရိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳးမ်ား ၀တ္ျပဳကိုးကြယ္ရန္ ဗလီႀကီးမ်ားကိုတည္ေဆာက္ေပးခဲ့သည္။ ဥပမာ- ၿမိဳ႕ေဟာင္း (ေျမာက္ဦး) နန္းရာကုန္းရိွဗလီ၊ ဆန္ဒီခန္းဗလီ၊ မာဂ်ာဗလီ၊ ေက်ာက္ေတာ္ ပိုက္သည္ရြာရိွ ကာဇီဗလီ၊ ဘူးသီးေတာင္ ဘဂံုးနားရြာရိွ ေဒါရ္ဂါႏွင့္သုသာန္၊ စစ္ေတြၿမိဳ႕ရိွ ဗုဒေမာ္ဗလီ၊ မူဆေဒ၀ါန္ဗလီ စသည္တို႔ျဖစ္သည္။ ျပင္ နရမိတ္လွမွစမင္းဆက္ ၁၉-ဆက္ထိထိ ရခိုင္အမည္အျပင္ မူဆလင္နာမည္မ်ားကိုပါ ခံယူခဲ့ၾကသည္။ အခ်က္ကပင္ ထိုစဥ္က ရိုဟင္း(ရခိုင္)ျပည္တြင္ ရိုဟင္ဂ်ာမူဆလင္ အေျမာက္အျမားေနထိုင္ခဲ့ေၾကာင့္ ခိုင္မာ ေသာသာဓက တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။
        ၁၆၆၀-ခုႏွစ္တြင္ “အက္ဘာ“ဘုရင္လြန္၍ သားမ်ားနန္းလုပြဲတြင္ ရွားရွဳဇာ စစ္ရံွဳးခဲ့၍ ရခိုင္ဘုရင္ စႏၵသုဓမၼမွ ၎အား မကၠာၿမိဳ႕သို႔ပို႔ေဆာင္ေပးမည့္ဂတိႏွင့္ ရခိုင္ျပည္သို႔ေရာက္လာခဲ့သည္။ ၃-လ ေလာက္အၾကာတြင္ ၎၏ သမီးကို ရခိုင္ဘုရင္ထံ ဆက္သရန္ေတာင္းဆိုရာမွ ေတာ္လွန္တိုက္ခိုက္မႈျဖစ္၍ ရွားရွဳဇာႏွင့္မိသားစုမ်ားကိုသတ္ ျဖတ္ခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း သူ၏ အေျမွာက္တပ္၊ ေလးတပ္မ်ားကိုမူ ရခိုင္စစ္တပ္တြင္ခန္႔ထားခဲ့သည္။   ၎တို႔ သည္ ပါရွန္လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ပါရွားဘာသာစကားတြင္ စစ္ကို "ရြန္"ဟုေခၚသည္။ ေျမျပင္ကို "ဂ်"ဟု ေခၚၾကသည္။ ၎တို႔သည္ "ရြန္ဂ်"စစ္ေျမျပင္တြင္ေနထိုင္သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ "ရြန္ဂ်"မွ"ရိုဟင္ဂ်ာ" ျဖစ္လာၾက သည္။ ဤသည္ ကိုလည္း ရခိုင္သမိုင္းတြင္အတိအလင္းေဖာ္ျပထားသည္။
        ၁၇၈၅-ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာဗဒံုမင္းက ရခုိင္ျပည္ကိုအၿပီးအပိုင္သိမ္းပိုက္ခဲ့သည္။ ၁၇၈၅ မွ ၁၈၂၄ အထိ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀-ထိထိအတြင္း ျမန္မာမ်ားအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ ျမန္မာၿမိဳ႕၀န္မ်ား၏ ဖိႏိွပ္၊ ႏိွပ္စက္ျခင္းေၾကာင့္ ရိုဟင္ဂ်ာ၊ ရခိုင္ ၂-သိန္းေက်ာ္ ေသေၾကပ်က္ဆီးခဲ့ၾကရသည့္အျပင္ ရိုဟင္ဂ်ာ၊ ရခိုင္ တ၀က္ေက်ာ္မွာ ဖိႏိွပ္မႈကို မခံႏိုင္၍ ဘဂၤလားသို႔ထြက္ေျပးရသည့္အေထာက္အထားမ်ားရိွၾကသည္။
        ၁၉၄၈-ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာပိုင္ႏိုင္ငံျဖစ္လာသည္။ ၁၉၄၇-ခု ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒအရ ရိုဟင္ဂ်ာမူဆလင္လူမ်ိဳးမ်ားအား “Union Citizenship” ေပးခဲ့ပါသည္။ ၁၉၅၂-ခုႏွစ္မွစ၍ အမ်ိဳးသား မွတ္ပံုတင္ထုတ္ေပးခဲ့ရာတြင္ ရိုဟင္ဂ်ာမူဆလင္လူမ်ိဳးတုိ႔အားလည္းထုတ္ေပးခဲ့ပါသည္။ ဤသည္မွာ ၁၉၄၇-ခု ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အသိအမွတ္ျပဳျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားကိုမူဆလင္ဟုသာေခၚေ၀ၚ ခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၅၈-ခုႏွစ္တြင္ ဦးေန၀င္း ဦးေဆာင္ေသာစစ္အစိုးရကို အာဏာလႊဲအပ္ေပးခဲ့သည္။ ထိုစဥ္တြင္ အစိုးရမွ မူဆလင္ဆိုသည္မွာ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏ အမည္နာမ မဟုတ္၊ လူမ်ိဳးအမည္နာမတစ္ခုကို သတ္မွတ္ရမည္ဟု ေျပာဆိုလာရာမွ သမိုင္းစာမ်က္ႏွာကို လွန္ေလ်ာ႔ရွာေဖြၿပီး ယခင္ကရိွခဲ့ေသာ "ရိုဟင္ဂ်ာ" အမည္နာမကို အစိုးရႏွင့္ ျပည္သူပူးေပါင္း၍ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကသည္။ ၎ရိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳးကိုလူသိရွင္ၾကား၊ ႏိုင္ငံတကာ ျပည္သူအားလံုးသိရိွ ေအာင္ ၁၉၆၁-ခု ေအာက္တိုဘာလမွစ၍ ျမန္မာ့အသံ ထိုင္းရင္သားအစီအစဥ္မွ အပတ္စဥ္ေၾကျငာ ေမာင္းထိုးခဲ့ ၾကသည္။ ၎အစီအစဥ္သည္ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ ေခတ္မွ ေတာ္လွန္ေရးအစိုးရေခတ္ကာလထိ အသံလႊင့္ေနခဲ့ သည္မွာ ႏိုင္ငံတကာသိျဖစ္ပါသည္။  
        သို႔ေသာ္ ယၡဳအခါ ရိုဟင္ဂ်ာတို႔သည္ အဂၤလိပ္ေခတ္တြင္ ခိုး၀င္လာသူမ်ားဟု ဟစ္ေအာ္ေနၾကသည္။ ၎ရိုဟင္ဂ်ာတို႔သည္ ျမန္မာမင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေသာ(၁၇၈၅-၁၈၂၄)ေခတ္က ဖိႏိွပ္မႈဒဏ္ကို မခံမရပ္ႏိုင္၍ ထြက္ေျပး သူမ်ားသာ၀င္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ အလားတူ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားလည္း၀င္လာၾကသည္ကို အဘယ္ေၾကာင့္ မဟစ္ ေအာ္ၾကသနည္း။
        ၁၉၆၀-ခုႏွစ္လြန္ကာလမွစ၍ ရိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳးမ်ားအား လူမ်ိဳးျပဳန္းစီမံခ်က္ “စပါယ္“၊ “နဂါးမင္း“စေသာ စီမံခ်က္မ်ားခ်မွတ္လ်က္ ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ရာမွ ေရွးပေ၀သဏီ၊ ဘီစီ ၃၀၇၂-ကပင္ရိွရင္းစြဲျဖစ္ေသာ စႏၵ၀ံသ၊ ရဟာမီး၊ ရြာေဟာင္းကက်ား၊ ရြန္ဂ်၊ ရိုဟင္ဂ်ာ စေသာသမိုင္းျဖစ္ရပ္မွန္မ်ားကို မ်က္ကြယ္ျပဳလ်က္ ယာယီကတ္ျပား ဟူေသာ ႏိုင္ငံမဲ့သားကတ္ျပားကိုကိုင္ေစျခင္းသည္ ရိုဟင္ဂ်ာတို႔၏နာက်ည္းဖြယ္ရာ ဇတ္လမ္းပင္။
စႏာ့ဇာနည္
ေန႔စြဲ႕-၂၀၁၂ခုႏွစ္၊ ေအာက္တုိဘာလ၊ ၁၅-ရက္
မွီျငမ္းကိုးကားေသာစာအုပ္မ်ား

၁။ ေက်ာင္းသံုးျမန္မာရာဇ၀င္(ဦးဘသန္း)
၂။ ေက်ာင္းသံုးျမန္မာရာဇ၀င္(ဦးအုန္းေမာင္)
၃။ ျမန္မာရာဇ၀င္သိမွတ္ဖြယ္ရာအျဖာျဖာ(ဦးၾကည္)
၄။ ဓည၀တီရာဇ၀င္သစ္(ဆရာေတာ္ဦးညာဏ)
၅။ ဓည၀တီအေရးေတာ္ပံု(ဆရာေတာ္ဦးညာဏ)
၆။ ျမန္မာ့သမိုင္း(ဗိုလ္မွဴးဘရွင္)
ရ။ ၿဗီတိသွ်သံဖေနာင့္ေအာက္မွျမန္မာႏိုင္ငံဒုတိယတြဲ(ဦးေမာင္ေမာင္ႀကီးဘာသာျပန္ဆိုသည္)
၈။ ၁၉၇၅-၇၆-ရခိုင္တန္ေဆာင္မဂၢဇင္းအတြဲ(၁၄)မွDr.ေအးခ်မ္း ေဆာင္း ပါး
၉။ ၁၉၅၉-၆၀ခုႏွစ္ထုတ္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္လွန္ေရးအစိုးရ ေရွးေဟာင္းသုေတသနညႊန္ၾကားေရး၀န္၏ ႏွစ္ခ်ဳပ္အစီရင္ခံစာ
၁၀။ ျမန္မာႏိုင္ငံျပည္ပကုန္သြယ္ေရးသုေတသနစာတမ္း(ေဒၚၾကည္၀င္း -စီးပြားေရးထကၠသိုလ္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က ၁၉၆၆-ခုႏွစ္ သုေတသနစာတမ္း ဖတ္ဖြဲ႔တြင္ တင္သြင္းသည္)
၁၁။ ဘံုေပါက္သာေက်ာ္ေရး ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ရိုဟင္ဂ်ာ အႏၲရယ္
၁၂။ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းအတြဲ-၉
၁၃။ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္ေရး အႏွစ္သံုးဆယ္ျမန္မာ့အသံ
၁၄။ ျမန္မာ့အသံ ၂၅-ႏွစ္ေျမာက္ ေငြရတုသဘင္ေသာတရွင္
၁၅။ ရခိုင္ျပည္သမိုင္းႏွင့္ရိုဟင္ဂ်ာတို႔၏ဘ၀(ဗိုလ္မွဴးထြန္းေက်ာ္ဦး၊ ေလ တပ္ၿငိမ္း)
၁၆။ ပ႑ိတဦးသာထြန္းေအာင္ၿမိဳ႕ေဟာင္းၿမိဳ႕၏ရခိုင္မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ ႀကီး
၁၇။ ဦးဘသာ(M.A-တာဟဲရ္)၏ ရိုဟင္ဂ်ာႏွင့္ကမန္သမိုင္း(၁၉၆၄)
၁၈။ဦးစံသာေအာင္(အ.ဆ.ည ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္)ရခိုင္ဒဂၤါးမ်ား ၁၉၇၉
၁၉။ဦးထြန္းလွျဖဴ၏ရခိုင္ထိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ား(၁၉၈၁)
၂၀။ဗိုလ္မွဴးဘရွင္၏အေနာ္ရထာအယင္ကျမန္မာႏိုင္ငံ
၂၁။ Burma outpost by Antony Irwin
၂၂။ Burma by D.G.E.Hall
၂၃။ History of Burma by G.E.Harvey
၂၄။ A history of South East Asia by D.E.G.Hall
၂၅။ A short history of Muslims of Arkan and Burma by M.K.Rahman (in Urdu)
၂၆။ Akyab District Gasetteer compiled by R.B.Smart
၂၇။ British Burma Administration Report (1970-71) and Minority Problems in South East Asia by Virginia Thomsom
၂၈။ In to Hidden Burma (ေမာ္လစ္ေကာ္လစ္ေရး)
၂၉။ Bernier Troubles In The Moghul Empire, AD (1656-1668) Trans; A. Constable, Oxford Press 1916
၃၀။ Pamela Gutman, Ancient Arkan; Australia Nation University 1976
၃၁။ Moshe Yegar, The Muslim of Burma 1972
၃၂။ The History of Burma, Sir Ather Phyer

No comments:

Post a Comment